Business Intelligence jest specyficznym rodzajem analityki biznesowej, coraz częściej wykorzystywanej przez przedsiębiorców różnych profesji. Skupia się przede wszystkim na efektywnym pobieraniu, przetwarzaniu i analizowaniu danych celem podjęcia odpowiednich działań biznesowych. BI tworzy określoną komunikację przedsiębiorstwa, która dotyczy wielu płaszczyzn jego funkcjonowania. Zebrane informacje mogą pochodzić z wielu różnych źródeł, które, przy odpowiedniej identyfikacji, przyczynią się do sprawnego zarządzania wewnątrz, jak i na zewnątrz firmy. Wszystkie działania prowadzą do zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku. Czy znacie markę, która nie chciałaby wznieść się na wyższy poziom swojego biznesu? Nie sądzę.
Business Intelligence jest również rozwiązaniem dedykowanym co oznacza, że prezentowane wyniki są dostępne w przystępnej dla użytkowników formie. Co istotne, wszystkie potrzebne informacje skupione są także w określonym i przyjemnym w obsłudze narzędziu. Istotnym pozostaje jednak fakt, aby na początku planowania projektu BI przygotować się na odpowiednie wykorzystanie dostarczonych przez system informacji. Jak to się dzieje? Otóż system BI generuje standardowe raporty lub wylicza tzw. kluczowe wskaźniki efektywności działania przedsiębiorstwa (Key Performance Indicators). W ten sposób istnieje możliwość postawienia hipotezy, która jest weryfikowana przez szczegółowy „przekrój” danych. Możesz do tego wykorzystać różnego rodzaju narzędzia analityczne (np. OLAP, data mining).
Kto?
Istnieje wiele firm i organizacji, które oferują pakiet i opiekę w ramach BI. Zrób badanie rynku i sprawdź, które oferty będą najlepiej odpowiadać na potrzeby marki. Zadbaj o swój biznes.
Twoja decyzja jest Twoją odpowiedzialnością.
Nie zapominaj, że całość odniesie sukces tylko wtedy, gdy projektant będzie znał wszystkie wymagania oraz oczekiwania przyszłych użytkowników biznesowych, aby móc odpowiednio zaplanować zakres działania, dobrać najbardziej przydatne narzędzia, zapewnić planowe bezpieczeństwo, wykonać precyzyjne analizy i raporty oraz wdrożyć w obsługę nowych uczestników. Samo przystosowanie firmy do użytkowania system BI obejmuje wiele kompleksowych etapów, które mogą następować po sobie lub niekiedy nachodzić na siebie w danym czasie. Określone założenia są związane z przyjętymi szczegółami wdrożenia systemu w firmie oraz z doświadczeniem specjalistów wdrażających system BI. Dlatego ważna jest obopólna współpraca. Bądź aktywny i angażuj się. Działaj dla lepszych efektów.
Warto?
Istnieje kilka zagrożeń, które wynikają z błędnego wdrażania systemu BI już w fazie początkowej:
- 1. Niekorzystnie oszacowane koszty i czas realizacji.
- 2. Błędnie rozumiane cele wdrożenia.
- 3. Brak zaangażowania ze strony klienta.
- 4. Brak osób decyzyjnych i odpowiedzialnych za wdrożenie po stronie klienta.
- 5. Brak wiedzy lub błędnie przyswojona wiedzy osób zarządzających.
- 6. Problemy interpersonalne i komunikacyjne wewnątrz firmy.
Konsekwencją pojawienia się wymienionych barier może być brak odpowiedniej motywacji i dobrego zaangażowania w realizację projektu. Na co warto zwrócić uwagę? Otóż każdy model analizy przygotowywany jest indywidualnie dla danego przedsiębiorstwa, co wiąże się z różnorodnymi czynnikami, np. finansowymi, preferencyjnymi, czasowymi etc. Średni czas analizy trwa od 2-3 miesięcy, podczas których badane zostają np. obszary sprzedaży, zakupów, kosztów czy przychodów firmy Możesz być pewien, że zostaniesz potraktowany wyjątkowo, ale nie przestawaj kontrolować całości przebiegu realizacji etapów projektu.
Nigdy.